Sursa: http://www.financiarul.ro/2012/07/17/ochii-suprasolicitati-calculatorul-iti-poate-provoca-orbirea/

Când erai copil, mama ta îţi spunea întotdeauna: „Nu sta prea aproape de televizor, o să orbeşti!”. Dar acum, aproape toţi cei care lucrează la birou, îşi petrec întreaga zi holbându-se la un ecran de la distanţe care în mod cert nu ar fi „aprobate de mame”.

Oare au vreun efect asupra ochilor tăi toate acele ore petrecute cu privirea aţintită la portalul personal strălucitor către lumea digitală? Studii recente arată că mama ta ar fi ştiut ea ceva până la urmă. Oboseala ochilor a fost asociată şi cu un risc ridicat de glaucom, relatează HuffingtonPost.com.

Sistemul vizual uman este complex şi uimitor de adaptiv.

Îşi poate schimba focalizarea pentru a vedea obiecte aflate fie aproape, fie la distanţă. Cu ajutorul a 140 milioane de neuroni în cortex, acesta poate identifica, clasifica, analiza sau reacţiona la aproximativ 12-15 milioane imagini de puncte pe secundă.

Totuşi, în ciuda acestei complexităţi, ochii umani nu suportă atât de bine expunerea îndelungată la ecranul computerului. „Ochii tăi sunt mai fericiţi dacă sunt utilizaţi pentru o varietate de sarcini de distanţe focale cu diferite surse de lumină aliniate corespunzător. Calculatorul nu prevede nici una dintre acestea”, susţine Jeffrey Anshel, autor al cărţii intitulate „Ergonomia vizuală la locul de muncă”.

Suprasolicitarea ochilor cauzată de lucru la computere provine din surse variate:

 

1. Distanţa

Prima este o distanţă de lucru constantă, tipică pentru utilizatorii de calculatoare. Două seturi de muşchi lucrează împreună pentru ca tu să-ţi poţi vedea clar ecranul. Un set îndreaptă ochii către acelaşi punct, iar celălalt se contractă şi îngraşă muşchii cristalinului în fiecare ochi pentru a focaliza corespunzător razele de lumină de la calculator pe retină.

La fel ca oricărui alt muşchi din organism, contractarea continuă îi poate crea probleme repetitive de stres.

Ai avut vreodata vedere înceţoşată când ţi-ai ridicat ochii de pe ecran? Aceasta se poate datora spasmului muşchilor ciliari care cauzează blocarea focalizării, ducând la o pierdere temporară a vederii la distanţă.

Alte simptome pot include vederea neclară, inabilitatea de a te focaliza corespunzător pe ecran, sau chiar clasica durere de cap.

 

2. Clipitul

Ai simţit vreodată o senzaţie de mâncărime a ochilor, după o lungă sesiune de folosire a calculatorului?

O rată de clipire relativ normală este de 12-15 ori pe minut, dar utilizatorii calculatorului tind să clipească mult mai rar, de regulă de 4-5 ori pe minut. De ce?

Ochii se plimbă în mod normal pe ecran, într-o mişcare sacadată. Clipitul întrerupe această mişcare şi reduce productivitatea pentru cineva care încearcă să se concetreze pe o sarcină vizuală intensă, mai ales atunci când lucrăm la proiecte cu termene limită.

Clipeşte mai rar şi vei face mai multe, dar asta înseamnă şi un preţ plătit de ochii tăi. Senzaţia de mâncărime este un simptom comun pentru ochii uscaţi.

Interesant, în unele cazuri, utilizatorii calculatorului pot suferi simptomele ochilor apoşi, datorită faptului că ochii se irită (numărul redus de clipiri nu împrăştie efectiv lacrimile).

 

3. Lumina

Un alt motiv pentru care ochii obosesc atunci când folosim computerul este legat de calitatea luminii emise de ecran. „În termeni simpli, este ca şi cum te-ai uita ore întregi la un bec. Ca să nu mai menţionăm şi faptul că în prezent, aproape toate ecranele LCD sunt iluminate cu lumină fosforescentă, care este dură pentru ochi”, a declarat Anshel.

Pentru a reduce energia consumată, producătorii de ecrane folosesc benzi ale spectrului vizual foarte înguste pentru a ilumina ecranul. Combinate cu lumina fluorescentă de deasupra capului din birou, se formează o lumină artificială mult prea dură în raport cu spectrul luminii naturale, pentru ca ochiul nostru să o poată suporta.

Pentru a îmbunătăţi calitatea luminii, calculatorul este aşezat adesea aproape de ferestre sau de alte surse naturale de lumină. Totuşi, lumina plasată în mod necorespunzător poate cauza probleme datorită concentrării asupra ecranului sau a unei iluminări puternice a ochiului, ceea ce duce la contractarea pupilei şi face ecranul mai greu de văzut.

Suprasolicitarea ochiului afectează vederea normală, dar pe lângă aceasta mai sunt şi alte probleme care pot apărea. Anshel ne îndeamnă: „Plimbaţi-vă prin birou şi remarcaţi câţi oameni sunt aplecaţi spre calculator pentru a vedea ecranul mai bine. Având o poziţie ergonomică greşită, apar uşor problemele de vedere la calculator, care determină dureri de cap, gât şi de spate”.

Pentru a simplifica diagnosticul, toate aceste simptome sunt concentrate sub un termen: sindromul privitului la calculator.

În timp ce sindromul tunelului carpian este unul dintre cele mai cunoscute în ceea ce priveşte aspectele ergonomice de la locul de muncă, sindromul privitului la calculator este de departe cel mai des întâlnit, aproximativ 90% dintre utilizatorii care lucrează mai mult de trei ore la calculator suferă de el.

Nu este surprinzător că problemele de vedere cauzate de calculator ocupă primul loc pe lista reclamaţiilor privind sănătatea la birou. În Statele Unite, datele arată recent că predominanţa miopiei a crescut cu 66% în ultimii 25 de ani, în urma apariţiei calculatorului personal.

 

Se pare că mamele au dreptate

Dacă nu conştientizăm că trebuie să facem ceva în privinţa suprasolicitării ochilor aţintiţi în calculator, atunci sunt şanse mari să ajungem să ne vedem nepoţii doar în ceaţă, şi aceasta în varianta cea norocoasă.

Vestea bună este că există o serie de măsuri de prevenire sau micşorare a oboselii resimţite în timp ce foloseşti calculatorul.

Multe dintre acestea sunt rapide şi ieftine, reprezentând soluţii pentru anumite aspecte ale problemei. De exemplul, rearanjarea spaţiului de lucru într-o manieră în care unghiul de vizualizare şi iluminarea să fie favorabil ochilor şi să îi ajute.

Dr. Anshel sugerează: „Asigură-te că ai calculatorul la o distanţă suficientă pentru a-l putea vedea. Ideal, centrul ecranului trebuie să fie la 17-25 cm distanţă sub linia orizontală a vederii tale. Mută sursele de lumină acolo unde nu te determină să faci eforturi pentru a vedea”.

De asemenea, el sugerează o serie de pauză de-a lungul zilei de lucru. Cea mai mică ar trebui să fie de 10-20 de secunde şi să fie făcută o dată la fiecare 10 minute. Pentru a relaxa cum trebuie ochii, trebuie să priveşti la 6 metri distanţă.

Cel puţin o dată pe oră fă o pauză mai mare care să includă ridicatul în picioare şi întinderea acestora. Oftalmologii recomandă anumite exerciţii pentru ochi în timpul acestor pauze, pentru a ajuta relaxarea în continuare a muşchilor ochilor.

Sunt disponibile şi câteva soluţii comerciale pentru a uşura sindromul privitului la calculator. Protectoarele împotriva strălucirii sunt uşor de fixat atât pe vechile monitoare şi pe unele noi ecrane care au o suprafaţă lucioasă. Reflecţiile pot crea o poziţie ciudată dacă strălucirea ecranului ne împiedică să îl vedem dintr-o postură corectă.

Există şi softuri special create pentru ca utilizatorii calculatoarelor să-şi amintească să facă pauze, să clipească mai des sau chiar să schimbe culoarea ecranului pentru a a se adapta la diferitele momente ale zilei.

Ochelarii anume creaţi pentru calculator pot contribui la diminuarea unor simptome. Mulţi oftamologi adaptează ochelarii clasici pentru a putea fi folosiţi la calculator, dar există şi companii care crează ochelari speciali pentru reducerea oboselii cauzate de lucrul la computer.

Totodată, este indicată şi o vizită din timp la un oftalmolog, pentru a preveni transformarea simptomelor de oboseală oculară în probleme mai serioase.